Artykuł sponsorowany

Co należy wiedzieć o organizacji pogrzebu?

Co należy wiedzieć o organizacji pogrzebu?

Śmierć bliskiej osoby często spotyka nas z zaskoczenia. Towarzyszące temu wydarzeniu szok i niedowierzanie nie mogą jednak przysłonić najważniejszego – organizacji godnej uroczystości pogrzebowej. Ostatnia droga zmarłego powinna być zaplanowana w każdym calu – od momentu stwierdzenia zgonu, aż po pochowanie szczątków doczesnych. Aby do tego doszło, musimy zadbać o szereg kwestii, również tych stricte formalnych.

Formalności związane ze stwierdzeniem zgonu

Stwierdzenie zgonu musi być należycie udokumentowane. O śmierci danej osoby orzeka lekarz lub pracownik pogotowia, po uprzednim rozpoznaniu braku czynności życiowych. Fakt ten zostaje odnotowany na specjalnie wystawionej karcie zgonu. Stanowi ona podstawę do wypisania aktu zgonu, po który musimy się udać do Urzędu Stanu Cywilnego. Dopiero od tego momentu będzie możliwe rozpoczęcie właściwych procedur pogrzebowych.

Wybranie właściwego zakładu pogrzebowego

Potwierdzenie zgonu uprawnia nas do transportu ciała. Trafia ono do zakładowej chłodni lub kostnicy miejskiej, gdzie oczekuje na pochówek. Uprzednio musimy podjąć jedną z najważniejszych decyzji – wybór zakładu pogrzebowego. Tak naprawdę Śmierć bliskiej osoby często spotyka nas z zaskoczenia. Towarzyszące temu wydarzeniu szok i niedowierzanie nie mogą jednak przysłonić najważniejszego – organizacji godnej uroczystości pogrzebowej. Ostatnia droga zmarłego powinna być zaplanowana w każdym calu – od momentu stwierdzenia zgonu, aż po pochowanie szczątków doczesnych. Aby do tego doszło, musimy zadbać o szereg kwestii, również tych stricte formalnych.

Formalności związane ze stwierdzeniem zgonu

Stwierdzenie zgonu musi być należycie udokumentowane. O śmierci danej osoby orzeka lekarz lub pracownik pogotowia, po uprzednim rozpoznaniu braku czynności życiowych. Fakt ten zostaje odnotowany na specjalnie wystawionej karcie zgonu. Stanowi ona podstawę do wypisania aktu zgonu, po który musimy się udać do Urzędu Stanu Cywilnego. Dopiero od tego momentu będzie możliwe rozpoczęcie właściwych procedur pogrzebowych.

Wybranie właściwego zakładu pogrzebowego

Potwierdzenie zgonu uprawnia nas do transportu ciała. Trafia ono do zakładowej chłodni lub kostnicy miejskiej, gdzie oczekuje na pochówek. Uprzednio musimy podjąć jedną z najważniejszych decyzji – wybór zakładu pogrzebowego. Tak naprawdę na konkretną placówkę możemy zdecydować się jeszcze przed wypisaniem aktu zgonu. Przy wyborze domu pogrzebowego warto kierować się takimi kryteriami jak renoma, doświadczenie oraz postawa osób odpowiadających za organizację uroczystości. Ważne, by cała procedura pogrzebowa przebiegała w atmosferze szacunku i zrozumienia.

Dostarczenie dokumentów do domu pogrzebowego

Niezależnie od tego który zakład wybierzemy, będziemy zobligowani do dostarczenia wszystkich niezbędnych dokumentów. Należą do nich: karta zgonu, dowód osobisty zmarłego (i ew. współmałżonka) oraz zaświadczenie z zakładu pracy bądź ostatni odcinek emerytury lub renty (jeżeli osoba zmarła posiadała status emeryta/rencisty). Większość zakładów pogrzebowych pomaga w załatwianiu spraw formalnych przez organizacją pogrzebu, w tym tak kluczowych jak wyrobienie aktu zgonu czy odbiór zasiłku pogrzebowego wypłacanego przez ZUS.

Dopracowanie szczegółów uroczystości pogrzebowej

Po uporządkowaniu kwestii formalnych, możemy przejść do ustalenia szczegółów pogrzebu. Istnieje możliwość wyboru obrządku w którym ma odbyć się pogrzeb. Ustalanie szczegółów ceremoniału nie leży jednak w gestii zakładu pogrzebowego – powinniśmy je omówić z przedstawicielami strony duchownej. Alternatywę stanowi pogrzeb świecki. Wówczas trzeba opracować scenariusz uroczystości, zgodny z wolą naszą i zmarłego. Godny pogrzeb to godne pożegnanie ukochanej osoby, z którą wiązało nas tak wiele. Dobrze o tym pamiętać. na konkretną placówkę możemy zdecydować się jeszcze przed wypisaniem aktu zgonu. Przy wyborze domu pogrzebowego warto kierować się takimi kryteriami jak renoma, doświadczenie oraz postawa osób odpowiadających za organizację uroczystości. Ważne, by cała procedura pogrzebowa przebiegała w atmosferze szacunku i zrozumienia.

Dostarczenie dokumentów do domu pogrzebowego

Niezależnie od tego który zakład wybierzemy, będziemy zobligowani do dostarczenia wszystkich niezbędnych dokumentów. Należą do nich: karta zgonu, dowód osobisty zmarłego (i ew. współmałżonka) oraz zaświadczenie z zakładu pracy bądź ostatni odcinek emerytury lub renty (jeżeli osoba zmarła posiadała status emeryta/rencisty). Większość zakładów pogrzebowych pomaga w załatwianiu spraw formalnych przez organizacją pogrzebu, w tym tak kluczowych jak wyrobienie aktu zgonu czy odbiór zasiłku pogrzebowego wypłacanego przez ZUS.

Dopracowanie szczegółów uroczystości pogrzebowej

Po uporządkowaniu kwestii formalnych, możemy przejść do ustalenia szczegółów pogrzebu. Istnieje możliwość wyboru obrządku w którym ma odbyć się pogrzeb. Ustalanie szczegółów ceremoniału nie leży jednak w gestii zakładu pogrzebowego – powinniśmy je omówić z przedstawicielami strony duchownej. Alternatywę stanowi pogrzeb świecki. Wówczas trzeba opracować scenariusz uroczystości, zgodny z wolą naszą i zmarłego. Godny pogrzeb to godne pożegnanie ukochanej osoby, z którą wiązało nas tak wiele. Dobrze o tym pamiętać.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.