Artykuł sponsorowany

Jak napisać nekrolog?

Jak napisać nekrolog?

Gdy umiera bliska nam osoba, chcemy poinformować publicznie o jej śmierci. Jest to jedno z najważniejszych zadań, które powinniśmy wykonać po śmierci bliskiego, jeszcze zanim rozpoczniemy właściwe przygotowania do pogrzebu. W poniższym artykule podpowiadamy, jak właściwie napisać nekrolog. Jakie informacje powinny się w nim znaleźć?

Nekrolog to jedna z form informowania o śmierci, jest stosowana z wykorzystaniem środków masowego przekazu. O różnicach między nekrologiem a klepsydrą przeczytasz w innym artykule.

Jakie informacje muszą się znaleźć w nekrologu?

Nekrolog spełnia dwojaką funkcję. Po pierwsze, rozpowszechnia informację o śmierci danej osoby; po drugie, informuje o uroczystościach pogrzebowych. W związku z tym w nekrologu obowiązkowo muszą znaleźć się podstawowe informacje, takie jak imię i nazwisko zmarłego oraz miejsce i czas pogrzebu. W nekrologu warto również zamieścić kondolencje dla rodziny i bliskich zmarłego. Bardzo cenne są także wzmianki dotyczące życia zmarłego, np. informacja o wieku, okolicznościach śmierci czy zawodzie.

Nekrolog jest krótkim objętościowo komunikatem. Zawsze rozpoczyna go inicjujący zwrot, mówiący o tym, że jest to zawiadomienie, a jednocześnie wyrażający żal po stracie bliskiej osoby. Taki nekrolog pełni funkcję ostatniego pożegnania i tak też jest często nazywany. Dlatego jako formułę rozpoczęcia nekrologu możemy znaleźć następujące zwroty: „Z głębokim żalem zawiadamiamy”, „Z głębokim żalem i smutkiem żegnamy”. Czasem jako wstęp funkcjonuje motto dotyczące przemijania.

Najważniejszą częścią komunikatu i wyróżnioną specjalną czcionką jest imię i nazwisko zmarłego. Kolejnym istotnym elementem jest szczegółowa informacja dotycząca uroczystości pożegnalnych. Precyzyjne określenie miejsca, daty i godziny pogrzebu to niezbędny element nekrologu.

Równie ważne jest podanie nadawcy komunikatu. Nie wystarczy podpisać się imieniem i nazwiskiem, ale zwrotem, który określi naszą relację i więzi rodzinne ze zmarłym. Wiadomość taką można przekazać na dwa różne sposoby, które obrazują przykłady: „Kochaną mamę i babcię żegnają…” albo „Zawiadamiają pogrążeni w żałobie mąż, córki, syn, synowa, wnuki, siostra oraz przyjaciele”.

Gdzie zamówić nekrolog?

Do niedawna głównym środkiem podawczym były gazety. Dziś znaczącą przewagę nad pozostałymi mediami ma Internet i to właśnie tam najczęściej umieszczamy nekrologi. Po pierwsze, wiadomość zamieszczona w Internecie ma największe szanse rozpowszechnić się i dotrze do najliczniejszego grona odbiorców. Po drugie, Internet jest wygodnym i łatwo dostępnym środkiem komunikacji. Wystarczy znaleźć odpowiednie strony internetowe oraz wydawców gazet i zamówić nekrolog poprzez dostarczenie potrzebnych treści.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.